Cand obligatiile legale nu sunt … egale
Alt titlu pentru acest articol ar fi fost:
Intr-o tara in care oamenii din companii de stat considera ca sunt deasupra legii
Acum cateva zile scrisoarea unui client catre banca sa a devenit virala din cauza neatentiei unui angajat al bancii. Nu vom vorbi acum despre protectia datelor personale (GDPR), despre lipsa de profesionalism, etica sau doar maturitate a angajatului bancii, care sunt toate extrem de evidente. Vom ignora toate acestea si ne vom concentra si pe latura “nespusa” a povestii, despre motivul din spatele solicitarii bancii, despre raspunsul clientului si despre opinia publica privind acest subiect.
Dar haideti sa incepem cu inceputul!
Scrisoarea clientului era o “explicatie” privind destinatia fondurilor dorite a fi retrase in numerar si o regasiti transcrisa mai jos, atat pentru o intelegere mai clara a situatiei, cat si pentru simplu amuzament.
“Subsemnatul XX, client al Bancii YY, dau prezenta declaratie fortat de Banca YY, in baza unor norme interne care NU mi se aplica, pentru a justifica eu ce fac cu banii mei…
Pentru acest motiv dau prezenta declaratie:
Tinand cont ca este vara si e perioada concediilor, fiind si dupa perioada de carantina, imi doresc foarte mult sa ma distrez, motiv pentru care voi calatori in Olanda, unde prostitutia este LEGALA, sa f*t niste prostituate. Probabil ca pana in Olanda, voi face acelasi lucru si in Austria si Germania.
Apoi, tot in Olanda, drogurile fiind LEGALE, doresc sa consum marijuana, hasis si as incerca si niste ciuperci.
In Olanda, am auzit ca au si niste prajituri bune cu marijuana, pe care v-as sugera sa le incercati si voi, ca poate va treziti si nu mai impuneti oamenilor sa dea declaratii tampite in baza unor proceduri idioate, pentru a justifica ce fac cu banii lor personali.
Bineinteles, daca nu am hartie igienica si tot am atatia bani, probabil ca imi voi face damblaua si ma voi sterge la c*r ca bogatasii cu cateva sute de euro…
Restul banilor sunt pentru a-mi imprumuta prietenii si a face cheltuieli inutile, ca ulterior sa regret banii.”
Daca la prima vedere iti vine sa razi de un asemenea raspuns, ulterior iti vine sa plangi – pentru ignoranta acestui personaj, incoronata cu o superioritate crasa si nejustificata fata de angajatul bancii, pentru turma care l-a aplaudat viral pe internet, pentru atacul masiv impotriva bancii (online si la TV) intrucat isi indeplinea obligatia legala sa intrebe despre destinatia fondurilor retrase in numerar, pentru ca acest client este pe deasupra jurist si un fost director la o companie detinuta de stat. Si mai ales…pentru ca aceasta este lumea in care traim.
Traim intr-o lume in care avem 40 de recomandari internationale FATF impotriva spalarii banilor, 5 Directive Europene impotriva spalarii banilor pana in prezent, o lege mare impotriva spalarii banilor (care tocmai ce a fost iar modificata), Banci Nationale formidabile care controleaza mereu bancile pentru a vedea cum isi indeplinesc obligatiile legale in aceasta materie – obligatii, reguli si cerinte ca bancile sa cunoasca sursa si destinatia fondurilor clientilor lor DAR NICIO OBLIGATIE LEGALA PENTRU CLIENTI SA OFERE DOCUMENTE JUSTIFICATIVE SI EXPLICATII BANCILOR IN ACEST SENS.
Suntem intr-o situatie profund dezechilibrata de forte si intr-un vid legislativ!
Bancile sunt fortate de lege sa intrebe, dar clientii nu sunt fortati de lege sa raspunda. Singura metoda de a-i “forta” este prin contractele semnate intre clienti si banci, contracte care ulterior, in absenta unor prevederi legale pentru clienti, sunt considerate abuzive iar bancile niste mercenari.
Si astfel, apar de multe ori acesti “Robin Huzi” ca cel din povestea noastra, ca balega pe campie. Si ei sulfa si rasufla si se bat precum adevarati eroi impotriva bancilor opresive si irationale intr-un fundal plin de aplauze din partea clientilor “oprimati” si din partea media (care a invatat pana acum ca loviturile intr-o banca reprezinta o metoda sigura de a creste audienta).
Ceea ce m-a surprins cel mai tare a fost ca nimeni nu “a fost de partea bancii”. Niciun articol sau stire TV nu a vorbit despre obligatiile legale care impun bancii sa ceara astfel de informatii de la clienti. Toata lumea discuta despre solicitarea “absurda” si multi oameni s-au incurajat reciproc online sa ofere raspunsuri stupide bancilor si de acum incolo, de parca s-ar fi deschis un concurs ad-hoc de “cel mai creativ raspuns”.
Si ceea ce ar trebui sa ne surprinda pe toti cel mai tare este faptul ca Robin Hood al nostru este, conform surselor publice, o persoana cu cunostinte juridice si fost director la o companie detinuta de stat – CNAIR (Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere).
Traim intr-o tara in care coruptia in infrastructura rutiera este un fenomen stiut la scara larga, in care doar 44% din drumurile nationale sunt asfaltate si in care sunt doar 866 de km de autostrada (cf. datelor oficiale*) insa promisiuni anuale uitate mereu pentru km imaginari intr-un viitor incert.
Ar trebui oare sa fim surprinsi ca un jurist si fost director intr-o astfel de companie de stat arata o lipsa de cunostere si consideratie incredibile fata de legile nationale de combatere a spalarii banilor? Ar trebui sa fim surprinsi ca se considera deasupra legii?
Surprinsi? Din pacate, nu.
Tristi? Din pacate, da.
Si ca sa fie clar, atat pentru Robin Hood care se bucura in prezent de zilele lui de faima, glorie si aprobare publica, precum si pentru toti suporterii lui inflacarati care planuiesc raspunsuri similare catre bancile abuzive:
Bancilor nu le pasa ce faceti voi cu banii vostri, atata timp cat nu spalati bani murdari, finantati terorismul sau incalcati sanctiuni internationale.
In cazul sumelor mari (ca atare sau comparativ cu activitatea voastra bancara anterioara), banca trebuie sa va puna intrebari pentru a stabili ca fondurile si intentiile voastre sunt legale. Si acest lucru se aplica atat pentru incasari / depuneri, cat si pentru transferuri sau retrageri de bani. Cateodata pentru toate acestea, mai ales daca le efectuati intr-o perioada scurta de timp si sunt atipice activitatii dumneavoastre.
Daca raspundeti bancii (simplu, fara sa credeti ca o organizatie oculta este in spatele dumneavoastra), aceasta va intelege mai repede rationamentul si motivele tranzactilor dumneavoastra.
Daca nu raspundeti, nu inseamna ca banca nu va mai proceseaza tranzactiile. Vi le va procesa, dar cel mai probabil va lua si alte masuri legale, in functie de suspiciuni – cea mai frecventa fiind raportarea dumneavoastra catre Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, unde la un moment dat se va initia o investigatie asupra dumneavoastra.
In unele situatii sumele pot fi chiar blocate pentru cateva zile, pana cand banca primeste un raspuns in timp real de la Autoritati (poate chiar sechestru).
Bancile isi fac doar datoria.
Da, ar fi mult mai simplu din perspectiva combaterii spalarii banilor daca in locul unor patrate individuale si limitate ale bancilor, Autoritatile ar crea retele interconectate in care toate tranzactiile bancare sa fie vizibile unor structuri nationale / internationale. Intr-o astfel de situatie, tranzactiile legale ar fi usor de deosebit de cele ilegale si bancile nu ar mai fi nevoite sa puna intrebari “stupide” si “abuzive” privind intentia unui fost director al unei companii de stat de a retrage 85.000 EUR in numerar.
Dar, pana cand acest sistem de combatere a spalarii banilor interconectat este format, Autoritatile internationale si nationale ar putea face “un pas mic pentru ele, dar un salt gigant pentru umanitate” si sa introduca obligatia legala pentru clientii bancilor de a oferi documente justificative si explicatii la intrebarile pe care bancile sunt obligate prin lege sa le adreseze.
De Andreea Tampu, ACAMS
Toate articolele publicate pe acest site web sunt proprietatea autorului și nu pot fi duplicate, copiate, modificate sau utilizate în niciun fel fără permisiunea mea scrisă.
Utilizarea acestui site nu constituie niciun drept sau licență de utilizare a articolelor și prezentărilor mele fără permisiunea mea scrisă in prealabil.
Bine spus. Si noi ne-am confruntat cu asa ceva din pacate.
Cat de adevarat….